Dezvoltarea psihologică a copilului în perioada 4-5 ani

În această etapă a dezvoltării copilului, atenția și memoria sunt două aspecte ce se evidențiază prin faptul că ambele capătă stabilitatea și claritate. Capacitatea de concentrare a atenției poate să atingă 10 minute fără intervenția unui adult, iar în grupuri mici copilul poate participa la activități timp de 10-25 de minute. Copilul reușește să povestească altora evenimente anterioare din viața sau chiar povești pe care le-a auzit de mai multe ori.

Din punct de vedere al limbajului copilul are următoarele abilități:

  • răspunde  la întrebări specifice pe baza unei imagini prezentate
  • extrage ideea principală a unei povești cu ajutorul adultului
  • numește categorii de obiecte
  • pune în ordine cronologică imagini sau secvențe logice
  • descrie caracteristicile obiectelor
  • utilizează propoziții din 4-8 cuvinte
  • participă la conversații fără a schimba tema discuției
  • identifică cifrele de la 1-10
  • cunoaște funcțiile obiectelor

La nivel cognitiv copilul capătă inițiativă în teme și idei de jocuri simbolice și joc de rol. El începe să folosească ”nu știu” când nu poate realiza o sarcină și nu în ultimul rând poate să identifice corect emoțiile proprii dar și ale celorlalți, lucru ce susține dezvoltarea empatiei și reglarea comportamentului.