Importanța stimulării senzoriale în copilărie

Permanent primim informații de la receptorii noștri: dimineața când ne trezim și ne spălăm pe față, când mergem spre bucătărie să luăm masa de dimineață, când ne îmbrăcăm și așa mai departe. Aceste informații ne ajută să cunoaștem mediul înconjurător prin interacțiunea cu acesta.

Interacțiunea copiiilor cu mediul se realizează prin joc și joacă, prin explorare. Pentru astfel de jocuri, vă recomand activitățile senzoriale și activități de tip arts & craft deoarece, prin intermediul interacțiunilor de acest fel, copiii învață cu ce se pot juca și ce e prea fragil și trebui mânuit cu grijă, ce îi poate răni, care obiecte sunt comestibile și care nu și cum pot crea folosindu-și imaginația.

Participarea activă într-o varietate de activități încurajează și susține sănătatea fizică, psihică și emoțională, în timp ce lipsa de implicare în astfel de activități duce la disfuncționalitate și deterioarare. Învățarea se produce pe baza experiențelor dobândite în cadrul diverselor situații, cât și prin interacțiunea copilului în mediile multisenzoriale (Kielhofner, 1992).

Unul dintre scopurile utilizării activităților senzoriale este de a crea oportunități în care copiii să experimenteze multiple senzații: tactile, olfactive, gustative, vizuale, auditive și kinestezice.

De asemenea, prin intermediul acestor activități, sistemul senzorial se activeză. Efectele stimulării acestui sistem pot fi excitatorii sau inhibitorii; ceea ce înseamnă că anumite tipuri de stimulări senzoriale îl vor face pe copilul să fie mai atent, în alertă sau dimpotrivă, îl vor relaxa. La nivel cerebral, de aceste două reacții se ocupă amigdala, care are rolul de a decodifica emoțiile și de a controla reacțiile autonome asociate fricii.

În concluzie, obiectivul principal al stimulării senzoriale este de a-i ajuta pe copii să obțină abilitățile necesare care să îi determine să se implice activ în toate activitățile, atât amuzante și distractive, cât și provocatoare.

 

Autor: Psiholog Alexandra Nae, sinteză din lucrarea de licentă „Stimularea senzorială – Metodă de reducere a comportamentelor stereotipe la copiii cu TSA” (2017), nepublicată.