Influența jocului în dezvoltarea socio-emoțională a copilului preșcolar

Jocul are un rol crucial în formarea și dezvoltarea personalității copilului, deoarece acesta ajuta la formarea aptitudinilor și capacităților, de dinaintea etapei școlarizării, ajutând cu precădere la dezvoltarea socio-emoțională. Jocul poate să fie utilizat pentru a transmite informații și de asemenea, pentru a putea forma deprinderi și abilități. Astfel, copilul acumulează într-un mod mult mai ușor, aspecte ce țin de dimiensiunea cunoașterii.

Anumite jocuri au o predilecție pentru dezvoltarea anumitor laturi ale personalității, pe termn lung a copilului, urmând de asemenea și aspectele ce țin de pedagogia copilului, ținând cont nu doar de acestea, dar și de particularitățile de dezvoltare ale copilului, care nu sunt deloc de neglijat.

Efectul acestor jocuri este unul clar, conducând de la ceea ce numim noi nivel ludic, la acumularea acelor elemente care nu ar fi putut să fie asimilate de un copil într-un alt mod, astfel sprijinul pe care jocul îl oferă copilului accelerarea spre cunoaștere, încă de la vârste fragede, ajutând la dezvoltarea acelor funcții ce țin de latura cognitivă, dar și creativă.

Jocul este și va rămâne extrem de important pentru dezvoltarea socio-emoțională a copilului preșcolar, de aceea este vital să i se dea justificarea necesară pentru că jocul are multe funcții, funcții care sunt covârșitoare pentru acumularea de deprinderi și dobândirea de abilități pentru dezvoltarea ulterioară a preșcolarului.

S-a constat faptul că jocul îmbunătățește securitatea emoțională. Un copil care este supărat din punct de vedere emoțional, de exemplu, atunci când părinții se certă sau de boala sau de moartea cuiva din familie, poate lucra prin anxietate, acționând asupra unor astfel de teme în jocul de rol, cu păpuși, de exemplu.

De asemenea, dezvoltarea socio-emoțională a preșcolarului ocupă un loc mult mai important în atenția cadrelor didactice în momentul prezent, decât era în trecut, și este imperios necesară derularea unor programe și crearea unor metode de conștientizarea a raportului pe care jocul îl are în structurarea dimensiunii sociale și a celei emoționale.

Jocul este voluntar, spontan și plin de bucurie. Învățarea pe baza jocului este partea integrantă a dezvoltării sociale sănătoase la copii.