Rolul schemelor cognitive în dezvoltarea copilului

Schemele cognitive sunt pattern-uri de gânduri care vin la pachet cu reacții emoționale specifice. În urma apariției acestor gânduri și răspunsuri emoționale, se manifestă anumite comportamente, de cele mai multe ori, cumportamente de autosabotaj (spre exemplu, evitarea susținerii unei prezentări, a întârzia la o întâlnire foarte importantă, amânarea începerii unui proiect și altele).

Aceste tipare cognitive se formează din copilărie, în funcție de temperamentul copilului și sunt prezente de-a lungul vieții. Astfel, acestea sunt repetate și adânc înrădăcinate în mintea noastră, devenind niște „reguli” de viață pe care le respectăm fără a le contesta valoarea de adevăr.

Young (1990,1999) denumește aceste pattern-uri cognitive „scheme cognitive dezadaptative timpurii”, ce se dezvoltă în urma experiențelor semnificative din copilărie. Spre exemplu, dacă părintele este hiperprotectiv și îi atrage constant atenția copilului asupra pericolelor din jur, folosind expresii ca „ai grijă!”, „e periculos!”, „o să te lovești!”, „dacă se întâmpla să…” etc., foarte probabil contribuie la dezvoltarea anxietății copilului, iar în timp, va ajunge un adult anxios, mereu îngrijorat și temător.

În cazul în care părintele este foarte autoritar și strict, pentru care notele de 10 sunt foarte importante și care adesea compară performanța copilul cu a celorlalți, foarte probabil va contribui la dezvoltarea complexului de inferioritate al copilului.

Acesta poate ajunge un adult cu o stimă de sine scăzută, preocupat ca lucrurile să fie întotdeauna perfecte și corect realizate sau un adult competitiv, care va încerca constat să fie mai bun decât ceilalți și pentru care reușitele nu sunt niciodată suficiente.

Pe scurt, schemele cognitive pe care le dezvoltăm din copilărie sunt rezultatul experiențelor noastre de viață, unde contribuția părinților este decisivă, iar aceste pattern-uri de gândire stau la baza tulburărilor clinice, ca anxietate sau depresie, și/sau la baza tulburărilor de personalitate (manifestate la vârsta adultă).